slang

jag kom över det här lilla lexikonet med internetslang som jag kan behöva plugga på eftersom jag jag msnar med datanördar som använder konstiga förkortningar tex häromveckan var det glhf. lix woot? jag hade ingen aning om vad the nerd mena å då förklarade han som om det skulle vara en självklarhet att det betyder good luck have fun.
vissa saker har jag aldrig sett eller hört talas om, vissa använder jag som vardagsspråk
här kommer listan read and learn..så kanske man förstår vad lite mer vad dom snackar om

  • 1 - ! - siffran kan utbytas mot tecknet "!" och brukar oftast dyka upp efter en massa utropstecken till exempel "Yes!!!!!!111" med meningen att användaren är för exalterad för att hålla nere shift-tangenten för att skriva alla "!"
  • afk - away from keyboard, "borta från tangentbordet", inte vid datorn.
  • asap - as soon as possible, så fort som möjligt.
  • asl, a/s/l - age/sex/location, ålder/kön/ort; en vanlig fråga då man träffar nytt folk för att snabbt få reda på grundläggande information om dem.
  • brb - (I'll) be right back, strax tillbaka.
  • btw - by the way, förresten.
  • cu/cya - see you, vi ses.
  • ftw - for the win (komisk parodi på inkorrekt engelska), akronym som fungerar som en efterställd partikel och används för att poängtera något positivt, såsom Wikipedia FTW eller Kalle FTW.
  • fgs - For God Sake som för guds skull
  • glhf - "good luck have fun", lycka till (och) ha kul
  • iaf - i alla fall.
  • iofs - i och för sig.
  • irl - in real life, bokstavligen "i verkliga livet", alltså i motsats till datorvärlden.
  • imo/imho - in my (humble) opinion, enligt min (ödmjuka) åsikt.
  • lol - laughing out loud, skrattar rakt ut. Vanligtvis skall betydelsen inte uppfattas bokstavligt utan som en markör för, eller respons på, skämt eller ironi.
  • lr - eller.
  • noob/n00b - newbie, "nybörjare" och är en förkortning för "Noob Or Other Beginner" och är således även rekursiv.
  • ownd/owned - to own - från: att äga, regera, utklassa någon. Även pwnd, tros ha tillkommit på grund av hastig felstavning eftersom o och p tangenterna ligger bredvid varandra.
  • omg/omfg - oh my (fucking) god, herregud!, herrejävlar!.
  • plz - please, snälla.
  • tbx - tillbaks.
  • dd - du då
  • sj - själv
  • thx, thnx, tnx - thank you, thanks, tack, tackar.
  • woot/w00t är ett utrop som vanligtvis används inom onlinespel och som uttrycker stark glädje och exaltering. Används ofta i uttryck som "YAY! Wtg, guys! w00t, w00t!". Uttryckets ursprung är oklart. Utläsningarna "we own the other team" eller "winner on opposite team" brukar nämnas, men detta är förmodligen en efterhandskonstruktion. Förkortningen kan även användas som fråga, alltså som "what?".
  • wtf - What the fuck?, vafan?.


ps. vad betyder det när man pokear någon? ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0