housewife


jag har fixat stuff idag men jag ostrukturead. jag håller mig sysselsatt. lite rädd för vad som händer annars.
ska gå ner till mormor med dom här nu..
eftersom min kamera dött så får jag dokumentera allt med min dator nu.
måste kolla efter ny

image57


Gunvors Favoritbröd (aka Grötbröd) 14 st
Ungstemp: 225 grader
 
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
2 dl havregryn
50 g jäst
2 msk sirap
1 ägg
1/2 tsk salt
ca 1 liter vetemjöl
 
Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt 2 1/2 dl mjölk och havregryn. Koka till en tjock gröt. Lägg över i en degbunke. Tillsätt resten av mjölken (som ska vara kall) samt jäst, sirap, ägg och salt. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen , 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord tills den är ungeför 1 cm tjock. Tag ut tekakor med ett mått, ca 10 cm i diameter. Nagga kakorna och låt dem jäsa 30 minuter under duk. Grädda på mellersta falsen i 6-10 minuter. Låt svalna under duk.
Källa: Äldre recept från Borås museum.

väldigt lätt och göra. och världsgott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0